Inspiraatio
8.2.2024
Design icons – tutustu ikonisiin valoihimme
Laajaan valaisinvalikoimaamme kuuluu kaikkea klassisista ja ajattomista valaisimista moderneihin ja taiteellisiin valaisimiin. Tähän olemme keränneet joitakin ikonisimpia valaisimiamme - tutustu 12 designin ikoniin Nordiska Gallerietista.
Valolla on muotoilussa keskeinen rooli, joka ylittää sen käytännöllisen tarkoituksen. Sitä pidetään myös taidemuotona, ja sillä on suuri vaikutus siihen, miten ihmiset kokevat tilan. Valaistuksella on kyky vaikuttaa tilojen ilmapiiriin, tunnelmaan ja käsitykseen, ja se on keskeinen tekijä luotaessa houkuttelevia, toimivia ja kestäviä ympäristöjä.
Monet designvalaisimet ovat vaikuttaneet valaistuksen historiaan ja saavuttaneet ikonisen aseman vuosien varrella ainutlaatuisen estetiikkansa, teknisten innovaatioidensa ja kulttuurivaikutustensa ansiosta. Me Nordiska Gallerietissa olemme keränneet 12 ikonista valaisinta, jotka toiminnallisuutensa ja eleganssinsa ansiosta nousivat 1900-luvulla muotoilun ikoniksi - ja ovat sitä yhä tänäkin päivänä.
1924: Bauhaus Table Lamp WG 24
Wilhelm Wagenfeldin Tecnolumenille vuonna 1924 suunnittelema WG 24 -pöytävalaisin, joka tunnetaan usein Bauhaus-valaisimena, on mestariteos, jolla on kiehtova historia. Wagenfeld otettiin 24-vuotiaana oppipojaksi Bauhausin työpajalle Weimariin, ja Bauhaus-opettaja László Moholy-Nagyin johdolla Wagenfeldistä tuli 1900-luvun uraauurtava teollisen muotoilun pioneeri - WG 24 -pöytävalaisimen ansiosta.
Vaikka pöytävalaisin oli alun perin käsintehty, sen tarkoituksena oli jäljitellä teollista tuotetta. Wagenfeldin pöytävalaisin on säilynyt vuosikymmeniä, eikä se ole menettänyt yhtään vetovoimaansa, sillä sen siro muoto ja nikkelöity metalli sekä kupolimainen opaalilasivarjostin ovat säilyneet vuosikymmeniä.
1935: 9602 Floor Lamp
Vuonna 2018 Gubi lanseerasi 9602-lattiavalaisimen uudelleen nimellä 9602 Floor Lamp Pierre Frey Special Edition, ja se julkaistiin yksinoikeudella Nordic Galleryssa. Alkuperäisen, vuonna 1935 valmistuneen mallin on luonut suomalainen suunnittelija Paavo Tynell helsinkiläistä Hotelli Aulankoa varten. Valaisin koostuu rottinkiin kääritystä varresta, kiillotetusta messingistä valmistetusta jalustasta ja kartiomaisesta kruunusta, joka yhdistää koko muotoilun. Se on erinomainen esimerkki ajattomasta ja toimivasta muotoilusta, ja siitä on tullut Tynellin tunnetuin työ.
1947: Gräshoppa by Greta M. Grossman for Gubi
Ikonisen Grasshopper-lattiavalaisimen valmisti ensimmäisen kerran vuonna 1947 feminismin uranuurtaja Greta Magnusson Grossman. Sen ainutlaatuinen kallistettu kolmijalkajalusta antaa dynaamisen ilmeen, ja se on yksi Grossmanin merkittävimmistä Gubi tekemistä muotoilutöistä. Lattiavalaisimessa yhdistyvät tyylikäs estetiikka ja korkea toiminnallisuus, ja sen autenttiseen muotoiluun kuuluu pitkä, kääntyvä kartiomainen yläosa, joka mahdollistaa valon suuntaamisen. Grasshopper on saatavana useissa eri väreissä.
1951: Akari BB3-33S av Isamu Noguchi for Vitra
Akari BB3-33S on lattiavalaisin, jossa yhdistyvät erilaiset materiaalit: käsintehty puu, shoji-paperi, bambuvartta ja valurautainen lampunjalka. Noguchin taiteellinen ilmaisu liittyy abstraktiin ekspressionismiin, ja valaisimen ainutlaatuinen muotoilu luo mielenkiintoisen valaistuskokemuksen. Perinteisiä japanilaisia vaikutteita kantava Akari-sarja koostuu 100 valaisimesta ja yhdistelmästä lattia-, pöytä- ja kattovalaisimia. Jokainen valoveistos lisää rauhallisen ja seesteisen ilmapiirin shoji-paperin pehmeän hehkun kautta.
1960: Gatto by the Achille brothers & Pier Castiglioni for Flos
Gatto Grande by Flos on Achille ja Pier Castiglionin (tunnetaan myös nimellä "Castiglionin veljekset") vuonna 1960 suunnittelema ikoninen pöytävalaisin. Pöytävalaisimessa on valkoinen metallirakenne, joka on päällystetty kotelomaisella materiaalilla, joka luo tunnelmallista valoa. Sen ainutlaatuinen materiaali antaa lämpimän hehkun, joka korostaa sen eleganttia muotoilua. Gatto Grande on himmennettävä, ja sen kirkkautta voi helposti säätää kaapeliin sisäänrakennetulla himmentimellä.
Sijoita valaisin yksinään tai täydennä sitä pienemmällä versiolla Gatto Piccololla.
1962: Arco by the Achille brothers & Pier Castiglioni for Flos
Castiglionin veljesten vuonna 1962 Flosille suunnittelema Arco on ikoninen lattiavalaisin, joka on saanut inspiraationsa katulampuista. Valaisimen varsi on lähes 2,5 metriä pitkä, joten sen alle voidaan sijoittaa suurempia huonekaluja, ja sen muotoilu on liikkuva ja tilaa säästävä. Kromatusta alumiinista, kiillotetusta ruostumattomasta teräksestä ja Carraran marmorista valmistettu Arco on vakaa ja tyylikäs ratkaisu. Tästä muotoiluklassikosta, jonka tuotanto ei ole koskaan loppunut sen luomisen jälkeen, on tullut yksi alansa tunnetuimmista, ja se on nähty kuuluisissa elokuvissa, kuten The Italian Job ja Diamonds Are Forever.
1965: Pipistrello Table Lamp by Gae Aulenti for Martinelli Luce
Martinelli Lucen Pipistrello-pöytävalaisin on ikoninen valaisin ja osa modernin muotoilun historiaa, jonka italialainen arkkitehti Gae Aulenti suunnitteli vuonna 1965. Pöytävalaisimen muotoilulle on ominaista ruostumattomasta teräksestä valmistettu kartiomainen teleskooppijalusta ja valkoisesta metakrylaatista valmistettu varjostin, joka on muotoiltu neljäksi lepakon siiveksi, jotka on koottu tyylikkäästi keskelle nupin avulla.
1967: Snoopy av Achille & Pier Castiglioni för Flos
Veljesten Achille ja Pier Castiglionin vuonna 1967 Flosille suunnittelema Snoopy on ikoninen pöytävalaisin, jossa on musta emaloitu metallinen varjostin ja valkoinen marmorijalusta. Himmennettävää kytkintä koskettamalla voidaan säätää valon kirkkautta, mikä mahdollistaa suoran ja pehmeän valon. Snoopyn inspiroimasta Snoopysta on tullut moderni klassikko, jonka leikkisä ja elegantti muotoilu sopii erilaisiin sisustustyyleihin.
1970: Topo Floor Lamp by Joe Colombo for Stilnovo
Joe Colombon vuonna 1970 Stilnovolle suunnittelemassa lattiavalaisimessa yhdistyvät metallirunko, jossa on 1960-luvun urheiluautojen venttiileistä inspiroituneita rakoja, ja lampunvarjostin, joka heijastaa moottorin koteloa. Taipuisat, nivelletyt metallivarret mahdollistavat valaisimen ulottamisen tai vetämisen halutulla tavalla, mikä luo dynaamisen ja mukautettavan muotoilun.
1977: Atollo – Opal
Atollo - Opalin suunnitteli vuonna 1977 maailmankuulu suunnittelija Vico Magistretti Olucelle. Kuten nimestä voi päätellä, valaisin on valmistettu opaalilasista. Minimalistinen muotoilu, joka koostuu kolmesta geometrisesta muodosta - sylinteri, kartio ja puolipallo - on vakiinnuttanut asemansa todellisena muotoiluklassikkona.
Vain kaksi vuotta lanseerauksensa jälkeen sille myönnettiin arvostettu Compasso d'Oro -palkinto, ja se on sisällytetty useiden merkittävien museoiden, kuten New Yorkin Museum of Modern Artin (MoMA), pysyviin kokoelmiin.
1979: Funiculí by Lluís Porqueras for Marset
Funiculí - lattiavalaisin on ajaton muotoilu, jossa yhdistyvät minimalismi ja toimivuus. Espanjalaisen suunnittelijan Lluís Porquerasin vuonna 1979 luoma lattiavalaisin on yhtä moderni myös 40 vuotta myöhemmin. Minimalistinen valaisin on valmistettu lakatusta raudasta, jossa on pyörivä alumiinivarjostin, ja se on saatavana viidessä värivaihtoehdossa.
Valaisimen nimi tulee sanoista "funicular" (köysirata), mikä kuvastaa valaisimen säädettävää korkeutta. Marsetin sarjaan kuuluu lattia-, pöytä- ja seinäversioita sekä malli, jossa on tekstiilivarjostin.
1986: Shogun by Mario Botta for Artmeide
Mario Bottan vuonna 1986 Artemidelle suunnittelemasta Shogun-pöytävalaisimesta on sittemmin tullut modernin muotoilun todellinen klassikko. Valaisimessa on tasapainoisesti vastakkaisia elementtejä: sylinterimäisen jalustan mustista ja valkoisista metalliraidoista aina rei'itetystä teräslevystä valmistettuihin säädettäviin valkoisiin varjostimiin. Säädettävien ja rei'itettyjen varjostimien ansiosta Shogun voi luoda tunnelmaa ja luonnetta kotiisi - esimerkiksi aksenttivalaisimena eteisessä tai olohuoneessa.
1997–1998: Zettel'Z by Ingo Maurer
Zettel'Z on Ingo Maurer suunnittelema ainutlaatuinen kattovalaisin, jonka avulla käyttäjät voivat hyödyntää omaa luovuuttaan. Valaisimen mukana toimitetaan 80 japanilaista DIN A5/ A6-paperia, joista 31 on valmiiksi painettuja ja 49 tyhjiä. Käytä tyhjiä paperiarkkeja haluamallasi tavalla, kirjoita omia viestejäsi tai luonnostele omia suunnitelmiasi. Voit myös säätää, kuinka lähellä tai kaukana toisistaan paperit ovat toisistaan riippuen haluamastasi valotehosta. Kahden Zettel'Z:n ei tarvitse olla samanlaisia, sillä kevyen rakenteensa ja käyttäjiensä luovuuden ansiosta Zettel'Z sopii jokaiseen kotiin ja jokaiseen nurkkaan.
1999: Kvist by Jonas Bohlin for Örsjö Belysning
Kvist 6-vartinen kattovalaisin on Jonas Bohlinin ja Örsjö Belysning ensimmäisen yhteistyön tulos, ja siitä on tullut moderni klassikko ja tuotemerkin tunnusmerkki. Ensimmäinen painos lanseerattiin vuonna 1999, ja se kuvastaa selvästi Jonas Bohlinin muotoilulle ominaisia avainsanoja: "toimivuus, innovatiivisuus ja persoonallisuus". Twig on saanut inspiraationsa koivun oksista, ja Jonas Bohlin itse kuvailee sitä ikääntyväksi hoitopuuksi, joka on saanut inspiraationsa hänen pojastaan ja tämän syntymähetkellä istuttamasta omenapuusta. Kattovalaisin on valmistettu kuparista ja massiivisesta messingistä, ja siinä on himmennettävät ja säädettävät valoyksiköt, ja sitä on saatavana viidessä eri mallissa.
2010: Heracleum III by Bertjan Pot for Moooi
Bertjan Potin suunnittelema Heracleum III -riippuvalaisin on osa Moooin suosittua Heracleum-sarjaa, joka on ollut tärkeä osa Moooin mallistoa sen ensimmäisestä lanseerauksesta vuonna 2010 lähtien. Kaunis muotoilu on luotu luonnosta inspiroituneena, ja Heracleum III on muotoiltu kukanoksan muotoiseksi, ja siinä on paljon lehtiä pienten puoliksi läpinäkyvien polykarbonaattilinssien muodossa, jotka istuvat ohuiden metallihaarojen päällä. Linssit ympäröivät valonlähteen, mikä luo huoneeseen tehokkaan valon leikin.
Samankaltaisia artikkeleita
Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia
Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.
22.3.2024
Pehmeiden muotojen vallankumous
On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.
17.5.2021
Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus
Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.
19.10.2021
Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan
Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.
3.5.2024